piątek, 30 września 2016

Pielęgnacja stóp - domowe sposoby.

Z moich obserwacji wynika, że wiele osób swoje stopy traktuje nieco po macoszemu. 
Ludzie często zaczynają zajmować się stopami dopiero wtedy jak pojawiają się jakieś
dolegliwości, a to duży błąd. Wysokie szpilki z wąskimi szpicami uciskającymi palce mają 
zły wpływ na stopy, a właściwie nie tylko na stopy ale na cały organizm. Dlaczego tak się 
dzieje? Pewnie nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, ale w naszych stopach znajdują się 
receptory odpowiadające wszystkim organom naszego ciała. Jeżeli stopa jest nadmiernie 
uciskana w jakimś konkretnym miejscu może to być przyczyną dolegliwości ze strony 
narządu, którego receptor się tam znajduje. Jest to temat na osobny artykuł i napiszę 
o tym innym razem. Dzisiaj chciałam zasygnalizować tylko dlaczego tak ważne jest 
właściwe dbanie o stopy.



Mam też dla Was kilka domowych sposobów na to by zadbać o skórę stóp i ulżyć im kiedy
są zmęczone i zbolałe. Oprócz szybkiego prysznica, którym się często zadowalamy warto 
robić sobie czasami ( nieraz wskazane to jest codziennie) kąpiele stóp. Nic tak nie przynosi 
ulgi zmęczonym stopom jak potrzymanie ich w zbawiennej kąpieli. 

Kąpiele stóp


Kąpiel lawendowo - miętowa.





2 łyżki suszonej lawendy i kilkanaście listków mięty zalej wodą i zagotuj. Dolej zimnej wody
i przelej do miski, dosypując jednocześnie garstkę soli. Mocz stopy około 10 minut. 
Kąpiel ta doskonale zmiękczy naskórek i nawilży stopy, a także usunie odczucie zmęczenia. 


Kąpiel szałwiowa




Przygotuj napar z 5 łyżek suszonych liści szałwii na 2 l wody. Kiedy przestygnie przelej do 
miski i zanurz stopy. 
Kąpiel taka działa przeciwgrzybiczo i zapobiega nadmiernemu poceniu się stóp. 



Kąpiel z dodatkiem octu jabłkowego




Pół szklanki octu jabłkowego dodać do miski z kilkoma litrami letniej wody i moczyć przez
kilka minut.
Pomaga przy obrzękach stóp i kostek. Powtarzać w miarę potrzeby przez kilka dni. 



Kąpiel na pękające pięty





4 łyżki siemienia lnianego na 2 litry wody. Siemię zalej wrzątkiem i poczekaj aż przestygnie,
potem wymocz nogi. 
Niezależenie od tego dobrze jest wcierać w skórę maść z wit. A lub krem z mocznikiem. 



Kąpiel w oliwie




1-2 szklanki oliwy lekko podgrzej i mocz w niej stopy przez 10-15 min. 
Kąpiel taka będzie zbawienna dla przesuszonej skóry i wygładzi stopy.


Warto też zadbać o odpowiednią dietę i aktywność fizyczną, która poprawia krążenie 
w nogach. Kremy do stóp starajmy się wybierać na bazie naturalnych surowców. 
O szkodliwych składnikach chemicznych w kosmetykach pisałam w innym poście, 
znajdziecie go tutaj. A kupując obuwie pamiętajcie przede wszystkim o tym żeby było
wygodne, szpilki noście z umiarem, a nie całymi dniami. Po męczącym dniu, jeśli macie 
taką możliwość, posiedźcie trochę z nogami uniesionymi wyżej. 
W przypadku poważniejszych problemów ze stopami idźcie do lekarza albo podologa.



To tyle na dzisiaj. O receptorach w stopach i masażach jeszcze napiszę innym razem, 
a Was proszę o komentarze - co sądzicie o moich propozycjach? A może macie własne
sposoby na zdrowe i piękne stopy?

KreoVita



wtorek, 27 września 2016

Dlaczego warto polubić kapustę + przepis na pyszne i zdrowe danie.



zdrowa kapusta


Dzisiaj zdecydowałam się napisać o kapuście, gdyż odnoszę wrażenie, że w dzisiejszej 
kuchni jest ona warzywem niedocenianym, a to wielka szkoda, przede wszystkim dla 
naszych organizmów. Kapusta zawiera bowiem wiele cennych witamin i składników 
mineralnych, a do tego można ją przygotowywać na tak wiele sposobów, że nigdy się 
nie znudzi. Kapuście przypisuje się, że jest ciężkostrawna i wzdymająca, a tak naprawdę
to tłuste dodatki, których do niej często używamy dają takie efekty. Jeśli dodamy do niej 
koperku czy kminku, będziemy gotować do miękkości odkrytą, a nie pod przykryciem i 
co jakiś czas będziemy ją mieszać, związki powodujące wzdęcia, ulotnią się. A teraz słów 
kilka o jej właściwościach. 

Właściwości odżywcze i lecznicze kapusty


Zawiera ona całe bogactwo witamin, w tym witaminy C, A, E, K i te z grupy B oraz magnez, 
potas, fosfor, mangan, żelazo, wapń, sód, siarkę. Jest niskokaloryczna z niskim indeksem 
glikemicznym, dostarcza także dużo błonnika. Zawarta w niej siarka sprawia, źe kapusta 
ma właściwości odtruwające, wyłapuje w organiźmie szkodliwe substancje, pozostałości 
leków czy pestycydów i usuwa. Działa przeciwzapalnie, antynowotworowo. Sok ze świeżej 
kapusty przynosi ulgę w chorobie wrzodowej, a okłady z liści łagodzą dolegliwości stawów. 
Na temat jej dobroczynnych właściwości książkę można byłoby napisać bo ma ich tak dużo.
To, o czym tutaj wspomniałam to tylko te najważniejsze. Dodam jeszcze, że znakomicie 
wpływa na skórę i paznokcie. 

Przeciwwskazania


Ostrożność powinny zachować osoby, które mają gęstą krew albo przyjmują leki na jej 
rozrzedzenie, obniżenie krzepliwości oraz osoby chorujące na żylaki. Najlepiej wtedy 
zapytać lekarza. Podobnie osoby z chorą tarczycą powinny poradzić się lekarza, ponieważ 
kapusta utrudnia przyswajanie jodu, szczególnie w wersji surowej. 


Przepis na pyszny lekki bigosik ze świeżej kapusty z koperkiem.



zdrowe danie


Składniki:
- mała główka kapusty lub pół dużej,
- pęczek koperku, 
- 1 dobrej jakości chuda kiełbasa,
- mały słoiczek koncentratu pomidorowego, 
- 2 liście laurowe,
- 3-4 ziarenka ziela angielskiego, 
- pól łyżeczki kminku, 
- sól 

Przygotowanie:
Poszatkowaną kapustę z dodatkiem ziela angielskiego, liści laurowych, kminku i odrobiny
soli ugotować do miękkości w wodzie. Pod koniec gotowania dodać poszatkowany koperek
oraz pokrojoną kiełbasę i koncentrat pomidorowy, dosolić do smaku. 

lekki bigos


Koperek nadaje tej kapuście wspaniały smak, nie żałujcie więc kopru. 
Mam nadzieję, że taka wersja light na bigos przypadnie Wam do gustu. Jeśli ktoś nie je 
mięsa to oczywiście może przyrządzić wersję bez kiełbasy i też będzie dobra. Można też 
dodać pieczarki. Różne wersje próbowałam i w każdej smakuje wyśmienicie bo właśnie 
koperek dodaje smaku. 

A Wy macie jakieś ulubione potrawy z kapusty? A może chcielibyście jeszcze poznać 
przepisy na inne dania - napiszcie w komentarzach jakie, to chętnie się podzielę jeśli tylko 
potrawa będzie mi znana. To tyle na dziś. Bardzo proszę o komentarze i obserwację, jeśli 
post i blog się Wam podobają. A jeśli nie czytaliście jeszcze mojego posta o przyprawach,
a mielibyście ochotę to znajdziecie go tutaj.

Jednocześnie pragnę zaznaczyć, że zawarte tutaj treści mają charakter informacyjny i 
nie stanowią zaleceń leczniczych, po które pacjent powinien zwrócić się do lekarza. 

KreoVita

piątek, 23 września 2016

Co to jest „Koło życia” i dlaczego warto je zrobić.

Nasze życie to wędrówka, zmiany, dokonywanie wyborów na różnych płaszczyznach.
Czasami jesteśmy z niego zadowoleni i akceptujemy je takie jakim jest, częściej jednak narzekamy na los albo czujemy się zagubieni i chcemy coś w swoim życiu zmienić ale 
do końca nie wiemy co , boimy się zmian bo nie wiemy czy będą dla nas korzystne i 
czy będziemy szczęśliwsi. Dlatego warto czasem spojrzeć na swoje życie z dystansu, 
tak jakby z lotu ptaka i potem je uporządkować tak by była w nim harmonia, której 
często brakuje. W tym celu właśnie powstało "Koło życia".

coaching



Co to jest "Koło życia" i jak go używać.



"Koło życia" to proste ćwiczenie, które stosuje się w coachingu by dostrzec w naszym 
życiu rzeczy, których sobie często nawet nie uświadamiamy. Pozwala ono spojrzeć na 
życie takie, jakim ono jest w chwili obecnej i określić poziom satysfakcji z niego, a 
także uświadomić sobie jakich zmian powinniśmy dokonać. Używa się do tego celu 
diagramu kołowego, który dzieli się na 8 części, czyli tzw. dziedziny naszego życia. 
Poniżej możecie zobaczyć jak takie koło wygląda. Każda z części przedstawia inną 
dziedzinę życia. Na rysunku są to przykładowe standardowe dziedziny, ale każdy może 
sobie je określić indywidualnie. 

koło życia


Jak widzicie od środka biegną nr od 1 do 10. Środek koła to punt 0. Kiedy już stworzymy 
i nazwiemy poszczególne obszary naszego obecnego życia, zaznaczamy na kole w każdym 
obszarze poziom satysfakcji w poszczególnych sferach, przyjmując, że 0 lub 1 oznacza 
najmniejszą satysfakcję, a 10 oczywiście największą. 

Przykład:

Diagram samotnego 30-letniego pracoholika.

coaching


Patrząc na ten schemat widać od razu, że brakuje harmonii i koło nie będzie się toczyć 
tak jak powinno. Nie oznacza to, że aby nasze życie było szczęśliwe musimy mieć po 
10 w każdej dziedzinie życia. Uświadamia nam jednak, co należy zmienić aby osiągnąć 
harmonię. 

Na końcu tego postu przygotowałam dla Was takie koło, które jest zapisane w formacie 
jpg. Można je sobie zapisać na dysk i potem wydrukować albo wypełnić w jakimkolwiek 
programie graficznym na komputerze. 

Dziedziny, które podałam w przykładowym kole to:


- rozwój osobisty ( zawiera wszystko co robisz aby się zmieniać na lepsze, rozwój duchowy)

- rodzina ( życie małżeńskie, dzieci, rodzice, dalsza rodzina itd.)

- przyjaciele (przyjaciele i koledzy, życie towarzyskie i społeczne)

- życie zawodowe (praca, kariera)

- pieniądze (zarobki, inwestycje, renty, emerytury i wszelkie inne dochody)

- standard życia ( dom, mieszkanie, samochód itp.)

- zdrowie ( wszystko co robisz by o siebie dbać, badania, dieta, ćwiczenia itp.)

- rozrywka i rekreacja (podróże, wakacje, wyjazdy, hobby itd.)

Możecie w swoim kole wpisać takie dziedziny jak ja albo je zmienić stosownie do 
waszego życia, np. zamiast pisać „rozrywka i rekreacja” można wpisać wypoczynek 
albo osoby, które jeszcze nie pracują, zamiast „życie zawodowe” mogą wpisać nauka itd. 

Jak już to zrobicie i określicie poziom satysfakcji powstanie schemat waszego życia,
spójrzcie na niego zadajcie sobie pytania:

- Które dziedziny wymagają najpilniejszych i największych zmian?

- Co te zmiany mogłyby spowodować w twoim życiu? Co zyskasz wprowadzając je?

- Co się stanie, jeśli tych zmian nie wprowadzisz?

Niezależnie od "Koła życia" warto jeszcze, posługując się tym samym schematem, zrobić
"Koło wartości" i potem porównać oba schematy wyciągając wnioski, czy rzeczywiście 
żyjemy zgodnie z naszymi wartościami. 

Mam nadzieję, że post ten pomoże Wam spojrzeć bardziej świadomie na swoje życie i tym,
co tego potrzebują, pomoże wprowadzić w nim więcej harmonii. Dodam jeszcze, że takie 
"Koło życia" warto robić od czasu do czasu, potem porównywać z poprzednim i wyciągać 
wnioski. 

Będę wdzięczna za komentarze o tym czy ten post okazał się pomocny i o czym jeszcze 
chcielibyście poczytać.


Prezent


A to zdjęcie zrobilam specjalnie dla Was, możecie je zapisać i wykorzystać do zrobienia 
własnego "Koła życia". W miejsce kropek należy wpisać dziedziny życia.

schemat koła życia

A jeśli chcecie poczytać więcej o rozwoju osobistym to inne posty na ten temat znajdziecie 


KreoVita

wtorek, 20 września 2016

Kolorowanki dla dorosłych - prace z nowej książeczki.

Dzisiaj chcę Wam pokazać kilka kolejnych pokolorowanych obrazków, w tym 2 z nowej
książeczki, którą kupiłam w Tesco za jedyne 12,50 zł. Jest to książeczka wydana przez 
wydawnictwo Olesiejuk z serii Kreatywne kolorowanie. Autorem ilustracji jest Gabriel 
Cortina, a nosi ona tytuł „Śródziemnomorskie klimaty”. Bardzo ją polubiłam bo zawiera
 fantastyczne obrazki z pejzażami. Nie wiem czy będę umiała pokolorować je tak żeby 
oddać śródziemnomorskie klimaty ale wiem, że kolorowanie jej będzie mi sprawiać 
przyjemność, o czym przekonałam się już kolorując te dwa obrazki, które Wam teraz 
pokażę. Oto one.




Ciekawa jestem jak się Wam spodobały i jak się Wam podoba sama książeczka. 
Pokolorowanie takiego obrazka trochę czasu zajmuje bo to format A4, a do tego dużo 
szczegółów. Niektóre elementy kolorowało się łatwiej inne gorzej, ale jak już coś 
zaczynam to staram się zawsze doprowadzić do końca, więc obrazki są w pełni 
pokolorowane. 

Teraz jeszcze chcę Wam pokazać po jednym nowym obrazku z dwóch innych książeczek, 
które już znacie trochę z innych moich postów. 
Pierwsza z tych książeczek to Wyspy Anity Graboś, którą bardzo lubię i nowy obrazek. 



Druga z tych książeczek to Flower Gardens z angielskiej serii Doodle Design, którą 
również lubię bo zawiera motywy roślinne, ale czasem trudno się koloruje bo niektóre 
elementy są mało dokładne i trzeba się zastanawiać co jest czym. Oto obrazek z tej 
książeczki. 



Jak widzicie weekend miałam pracowity albo może powinnam powiedzieć bardzo 
relaksujący, ale muszę przyznać, że napracowałam się przy tym kolorowaniu, na co 
absolutnie nie narzekam bo sprawia mi to przyjemność. Ostatnio jednak trochę brakuje 
mi czasu na regularne kolorowanie i robię to czasem jak mnie dopadnie tęsknota za 
kolorowankami :) 

To tyle na dziś. Jeśli nie widzieliście jeszcze innych moich postów z kolorowankami 
to znajdziecie je w zakładce kreatywnie, a jeden z nich, zawierający inne obrazki z 
książeczki Wyspy możecie zobaczyć tutaj

Bardzo proszę o komentarze z opiniami jak się Wam podobają moje prace i napiszcie 
czy Wy też lubicie kolorować. A może macie jakieś ulubione książeczki, które warto 
kupić?

KreoVita

piątek, 16 września 2016

Popularne przyprawy - kiedy i komu nie służą.

Do napisania tego postu skłoniła mnie refleksja po obejrzeniu pewnego programu 
kulinarnego w tv. Kucharz przygotowywał potrawę dla dwóch osób, więc ilość nie była
duża i wsypał do niej całe opakowanie przyprawy, a do tego użył dużych ilości innych 
przypraw. Prawdę mówiąc nie miałabym ochoty tego spróbować. Podobne sytuacje 
widywałam niejednokrotnie i zaczynam się zastanawiać kto wyszkolił takich kucharzy,
w którym samo danie jest dodatkiem, a przyprawa staje się daniem głównym. 

przyprawy


Moja babcia, która prowadziła przez wiele lat znakomitą restaurację, goszczącą nawet 
koronowane głowy, zawsze mawiała, że prawdziwego mistrza kuchni poznaje się po 
umiejętnym używaniu przypraw. Przyprawa to ma być dodatek, który podkreśli smak
i wydobędzie wszystkie walory potrawy, ale jej nie zdominuje. W ostatnich latach, kiedy
nasz kraj bardziej otworzył się na kuchnie całego świata, a programy kulinarne stały się 
bardzo popularne, wiele osób zabrało się za gotowanie i ekspertami w tej dziedzinie stają
się często ludzie, którzy o kuchni niewiele wiedzą. To jest trochę niepokojące bo na takich 
wzorcach uczą się inni i czasem może wyjść więcej szkody niż pożytku z takiego gotowania. 

Zauważyłam ostatnio, że generalnie panuje taka tendencja, żeby przypraw nie żałować bo
to samo zdrowie, ale prawda jest nieco inna. Każda przesada jest niedobra, a same 
przyprawy mimo, że dodają smaku i zawierają często bardzo cenne składniki i działają 
nawet leczniczo, nie są wskazane do stosowania dla wszystkich i czasem mogą bardziej 
zaszkodzić niż pomóc. Potem po posiłku pojawiają się kłopoty z żołądkiem czy jelitami, 
a ludzie myślą, że to wina produktu albo obwiniają a to gluten, a to laktozę, a to jeszcze 
co innego, a przyczyna ich dolegliwości może tkwić albo w zbyt dużej ilości przypraw 
albo w niewłaściwych przyprawach dla konkretnych osób. 

Komu nie służą przyprawy





Kiedy ograniczyć lub zrezygnować z poszczególnych przypraw. 


Podaję tu tylko kilka przykładowych przypraw żeby pokazać Wam, że nawet stosując te 
popularne i cenne w dzisiejszej kuchni, zawsze warto zachować umiar. O soli już
tu nie wspominam bo tyle się mówi o jej szkodliwości, że nie będę tego już powtarzać.



Przyprawa

Kiedy nie stosować lub ograniczyć


Czosnek 

w stanach zapalnych żołądka i jelit, chorobach wątroby, podczas 
przyjmowania leków przeciwzakrzepowych, matki karmiące, kobiety w ciąży
i dzieci do 3 roku życia


Cebula 

w chorobach nerek i wątroby, ostrych schorzeniach żołądka i niewydolności
 serca


Imbir 

kobiety w ciąży i karmiące, chorzy z refluksem i przewlekłymi chorobami 
żołądka


Curry 

uważać przy nadkwaśności, zgadze i wzdęciach


Tymianek 

kobiety w ciąży i osoby z chorobami serca


Bazylia

niedoczynność tarczycy i ostra niewydolność wątroby, kobiety w ciąży


Pieprz

ostrożnie w chorobach układu pokarmowego i nerek oraz w dietach 
odchudzających


Chrzan 

choroby tarczycy, przewodu pokarmowego, nerek, a także małe dzieci, 
kobiety w ciąży oraz karmiące


Pamiętajcie też, że w diecie łatwostrawnej ogranicza się ilość przypraw oraz u osób, które 
chcą schudnąć, ponieważ pikantne jedzenie pobudza apetyt. Nie namawiam Was do mdłej 
kuchni, ale do rozsądnego stosowania przypraw i słuchania własnego organizmu. Czasem 
warto zasięgnąć porady lekarza. Dotyczy to głównie kobiet w ciąży i karmiących oraz osób
chorych. Jednak nawet u osób zdrowych ostre przyprawy stosowane w nadmiarze mogą 
wywoływać podrażnienia.

popularne przyprawy


To tyle na dzisiaj. Jeśli interesuje Was temat przypraw to zajrzyjcie jeszcze do mojego 

No i jak zawsze proszę o komentarze. Napiszcie proszę co sądzicie na ten temat i jak 
przyprawiacie Wasze potrawy. 

KreoVita

wtorek, 13 września 2016

Moje sposoby na zdrowe i piękne paznokcie.

W ostatnim tygodniu 3 zupełnie obce mi osoby powiedziały mi, że mam piękne paznokcie,
a jedna z nich chciała się koniecznie dowiedzieć czy to aby nie tipsy tylko moje własne. 
Wcześniej też nieraz ludzie pytali mnie co robię, że mam takie paznokcie i czy się nie łamią.
Dlatego też postanowiłam napisać posta o tym bo wiem, że wiele osób narzeka na problemy z paznokciami i może komuś przydadzą się te informacje. 

mocne paznokcie


Prawdę mówiąc nigdy nie miałam problemu ani z paznokciami, ani z włosami i to właściwie
bez stosowania specjalnych zabiegów. Do tego wszystko robię w domu bez obawy, że moje paznokcie się połamią, kompletnie nie uważam i prawie nie używam rękawiczek, nawet do 
zmywania. 

piękne paznokcie








W czym tkwi tajemnica mocnych paznokci?


Myślę więc, że częściowo jest to zasługa genów, ale też odżywiania i stylu życia. Nie jestem
jakąś fanatyczką specjalnych diet. Mam jednak pewne zasady, których się trzymam. 

- Unikam śmieciowego jedzenia, typu chipsy czy inne wysoko przetworzone lub gotowe 
   dania.

- Jem dużo warzyw i mało mięsa.

- Piję dużo herbaty, w tym także herbaty ziołowe.

- Posiłki przygotowuję sama w domu ( czasem zdarza mi się zjeść w restauracji lub kupić
  coś gotowego, ale wtedy zawsze patrzę na skład i wybieram żywność bez szkodliwej 
  chemii.

- Używam w domu jak najmniej szkodliwej chemii zastępując ją tam, gdzie tylko można
  naturalnymi produktami lub domowymi sposobami.

- Nie stosuję tabletek przeciwbólowych, ani innych leków bez wyraźnego zalecenia lekarza,
  ani nie używam żadnych syntetycznych suplementów diety.

- Nie piję napojów gazowanych, ani nie używam żadnych słodzików. Zdarza mi się używać 
  cukru, chociaż słodyczy raczej jem bardzo mało. Wyjątkiem jest gorzka czekolada i od 
  czasu do czasu dobre ciasto.

Jeśli chodzi o pielęgnację paznokci to nie używam żadnych odżywek bo ich nie potrzebuję. 

- Stosuję kremy do rąk, które wcieram też w paznokcie. 

- Mydła - staram się wybierać naturalne, ale nie przestrzegam tego bezwzględnie. Unikam 
  mydeł antybakteryjnych bo często zawierają niebezpieczny triclosan. 

- Nie pozostawiam lakieru na paznokciach bez przerwy. Pozwalam im odetchnąć, a kiedy 
  wydają się nieco przesuszone, robię sobie kąpiel rąk w odrobinie podgrzanej oliwy. 

- Używam zmywaczy bez acetonu i po każdym zmyciu paznokci wcieram w nie odrobinę 
  jakiegoś olejku albo kremu do rąk. To wszystko. 

zmywacz do paznokci, krem do rąk


Tym wszystkim, którzy mają słabe, łamliwe paznokcie polecam aby przede wszystkim 
zatroszczyli się o odpowiednią dietę bo to właśnie paznokcie często najszybciej reagują jak
nam czegoś w organiźmie brakuje. Nie może w niej zabraknąć witamin z grupy B oraz
witaminy A, a także cynku, krzemu i magnezu. Samo stosowanie odżywek i właściwa 
pielęgnacja nic nie da, jeśli nie dostarczysz w diecie odpowiedniego budulca, a kiedy w 
organiźmie zaczyna brakować jakiegoś składnika to w pierwszej kolejności jest on 
wykradany w paznokci i włosów po to by organizm mógł funkcjonować. Pamiętajcie o tym.

piękne paznokcie


I najważniejsze - jak najmniej chemii w pożywieniu i codziennym życiu. Wiem, że zupełnie
bez niej w dzisiejszych czasach żyć się nie da i ta chemia jest obecna chociażby w takich 
lakierach do paznokci, ale używajmy jej z głową i tam gdzie to możliwe sprawdzajmy skład.
Więcej o szkodliwej chemii w kosmetykach i środkach czystości, między innymi o wcześniej
wspomnianym szkodliwym triclosanie, możecie przeczytać tutaj.

A czy Wy macie jakieś niezawodne sposoby na ładne paznokcie?           

KreoVita